Een huis kopen is een emotionele beslissing. Toch zie je in ‘te koop’-advertenties en op huizensites alleen een droge opsomming van de vierkante meters, aantal slaapkamers, ligging enzovoort. Maar als je op zoek bent naar een onder architectuur gebouwd huis, of ergens wilt wonen waar je alle ruimte hebt om je hond uit te laten? Dan wordt het zoeken een stuk lastiger. Sommige makelaars bieden hiervoor een extra service. Neem Hoekstra & van Eck en Hendriks Makelaardij. Uit hun woningaanbod kun je op emotionele criteria een selectie maken. Daarvoor hebben beide kantoren een speciale app die zowel op smartphones als op Chrome draait: Emozo. Eerst voer je je voorkeuren in qua prijs, locatie en emotionele criteria. Vervolgens verschijnen alleen die huizen op het scherm die aansluiten bij je wensen en binnen je budget passen. Van elke geselecteerde woning vertelt de verkoper in zijn eigen woorden waarom het zo prettig wonen is in dat huis.
Emozo is toegankelijk via de websites van Hoekstra & van Eck en Hendriks Makelaardij maar ook via de QR-code. De QR-code is een vast onderdeel op de homepage, in advertenties, raamposters en brochures van beide makelaarskantoren. Wie een leuk huis te koop ziet staan en daar meer over wil weten, hoeft alleen maar met z’n smartphone de QRcode op het verkoopbord of etalage te scannen en hup, vanuit de digitale diepte komen alle details naar boven. Nina Eikens in Utrecht heeft onlangs via Hendriks Makelaardij haar appartement verkocht. Dankzij een verkoopbord en een raamposter met daarop de QR code was het aantal bezoekers dat interesse toonde in het appartement vijf keer hoger dan normaal.
JOSÉ SCHELLEKENS WONEN@METRONIEUWS.NL