Onafhankelijk onderzoek klantentevredenheid
Natuurlijk, het is belangrijk om te weten waar je goed in bent. Maar het is nog veel belangrijker te weten waar je jezelf kunt verbeteren. Want pas dan kun je groeien en je verder ontwikkelen. Vandaar dat we bij Hendriks Makelaardij en Hypotheken continu een vinger aan de pols houden. Na iedere transactie vraagt een onafhankelijk onderzoeksbureau hoe tevreden de klant in kwestie is. Wat denkt u? Onze mensen krijgen een dikke negen op het rapport!
Erg gemotiveerd
Of het nu gaat om koop of verkoop of om een hypotheek, alle klanten van de tien vestigingen van Hendriks Makelaardij (Amersfoort, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Eindhoven, ’s-Hertogenbosch, Nijmegen, Roermond, Tilburg en Weert) krijgen als de transactie achter de rug is, 25 vragen voorgelegd. In de eerste plaats vragen naar de motivatie van de medewerkers. Drs. Jos Polman, algemeen directeur van de Hendriks Groep: “In hoeverre zijn onze mensen in staat zich daadwerkelijk te verplaatsen in de klant? Stellen ze de juiste vragen? Bewijzen ze zich inderdaad als de persoonlijke adviseur die er voor hen alles uithaalt wat er in zit?”
Altijd goed geïnformeerd
Een tweede categorie vragen betreft de communicatie. Het kopen of verkopen van een woning en het afsluiten van een hypotheek, is een van de grootste transacties in je leven en dan wil je natuurlijk weten hoe het ervoor staat. Polman: “Onze makelaars en hypotheekadviseurs zijn van negen ’s ochtends tot negen ’s avonds bereikbaar. Klanten kunnen hen altijd bellen om te zien hoe het loopt. Daarnaast werken wij met een digitaal dossier, waarin alle activiteiten met betrekking tot de verkoop van de woning staan vermeld. Onze klanten kunnen dat te allen tijde inzien en kunnen zo precies volgen wat hun makelaar voor hen doet. Binnenkort komt er ook zo’n digitaal dossier voor onze hypotheekklanten. Dan kan men op ieder moment via internet zien hoe het met de aanvraag en afwikkeling van de hypotheek staat. Of alle stukken er zijn, of het geld er tijdig is, wanneer de akte precies passeert … Wel zo helder en duidelijk!”
Een woning kopen of verkopen is een vak
Naast gemotiveerdheid en goede communicatie, is deskundigheid uiteraard van wezenlijk belang. Een hypotheekadviseur dient exact te weten wat er speelt op de hypotheekmarkt en moet snel de financiële situatie – nu en in de toekomst – van de klant kunnen doorgronden. En een makelaar hoort precies te weten hoeveel een woning waard is. Wat de juiste vraagprijs is, wat een strategisch bod. Hij hoort bouwkundig onderlegd te zijn en de markt goed te kennen. “Ook wat dat betreft scoren we heel hoog,” vervolgt Polman. “Een belangrijke rol daarbij speelt ons interne cross selling systeem. Onze vestigingen zijn via een netwerk aan elkaar geknoopt. Als iemand uit Nijmegen een woning zoekt in Amersfoort, komt die vraag automatisch in Amersfoort binnen. Dat is het voordeel van het feit dat wij met de Hendriks Groep met 12 vestigingen in heel zuid en midden Nederland zijn vertegenwoordigd. En we gaan nog verder. We werken namelijk nauw samen met Hoekstra en Van Eck Makelaars, die met 14 vestigingen Noord-Holland en Flevoland bestrijkt. Onze werkgebieden sluiten naadloos op elkaar aan.”
We gaan voor de tien!
Een negen op het rapport is hoog. Maar het gaat in feite om dat ene punt dat nog ontbreekt. Iedere commerciële medewerker van Hendriks Makelaardij krijgt elk kwartaal een beoordelingscijfer. Zodra daar aanleiding toe is, wordt hij of zij door de eigen formulecoach of trainer van het kantoor geholpen om zich verder te ontwikkelen en te groeien. Want een klant verdient altijd beter!