Ruud Orbon is e-commercemanager bij Hoekstra & Van Eck en Hendriks Groep. De makelaarsgroep kreeg onlangs een brief op poten van de NVM.
De NVM is boos op u. Waarom?
"Wij zijn als makelaarsgroep behoorlijk actief op Twitter. Al onze 25 kantoren hebben een eigen account. Die bestaat uit nvm plus de plaatsnaam. Nu heeft de NVM ons in een brief gesommeerd om de letters nvm uit onze accounts te halen. Voornaamste reden: zo'n naam wekt de suggestie dat het betreffende kantoor de enige nvm'er is in die plaats."
Terecht of kleinzielig?
"Een koepelorganisatie kan zich in deze tijden beter met andere zaken bezighouden. Bovendien heb je ook websites als www.uwnvmmakelaar.nl, met daarachter één makelaar. Dat was een paar jaar geleden een kwestie van: wie eerst komt, eerst maalt."
Dus u gehoorzaamt niet?
"We zijn er nog niet uit. We vinden het verzoek onterecht, maar we willen nog wel met de NVM door één deur kunnen. Uiteindelijk is de inhoud op Twitter belangrijker dan de accountnaam."
Het kantoor van Alkmaar heeft al een aangepast account: hvealkmaar. Knieval?
"We zijn inderdaad aan het buigen, maar nu we zien hoeveel discussie dit losmaakt, gaan we ons toch beraden. Op internet voorspellen verschillende juristen dat de NVM aan het kortste eind gaat trekken. De naamsverandering van Alkmaar was ook bedoeld als experiment om te zien hoeveel werk en kosten het oplevert."
En?
"Alkmaar is een vrij nieuw kantoor. Een paar uurtjes klikken en je tweets zijn aangepast. Het aanpassen van drukwerk kost meer tijd en geld. Misschien moeten we dat voor lief nemen. Of niet."
Bent u recalcitrant?
"Ik vind het belangrijk dat deze discussie publiekelijk wordt uitgevochten en dat we niet geruisloos door de bocht gaan."
Bent u als e-commercemanager concurrent van makelaars?
"Integendeel. De makelaar zal nooit helemaal vervangen kunnen worden. Hij is een local hero, kenner van de lokale markt. Juist door de inzet van social media kan een makelaar zich alszodanig profileren."
Zou u uw eigen huis nog door een makelaar laten verkopen?
"Ja. Een huis kopen en verkopen draait om emotie. Een makelaar heeft meer afstand, is beter in staat de juiste doelgroep te bereiken en kan het daarom beter doen."
Waarom woont u zelf eigenlijk in België?
"Ik woonde eerst 1 kilometer boven de grens, nu 1 kilometer eronder. In België was een vrijstaand huis haalbaar."
Artikel in Vakblad Vastgoed >>>
Tags: Makelaar, Makelaardij, Huis kopen, verkopen, Ruud Orbon, E-commerce, E-business, Ecommerce, Ebusiness, mananager, Social Media, Twitter, Facebook